Home » Finante » Online » Cine sunt clientii tai? Evaluarea juridica a partenerilor de afaceri

Cine sunt clientii tai? Evaluarea juridica a partenerilor de afaceri

Scris de , 11.19.2009, 09:53:42

E normal sa ai un procent mic de bani neincasati in firma. Insa daca se strang prea multi inseamna ca ai o problema si nu stii sa iti alegi partenerii de afaceri. Ce faci gresit?

Spuneam saptamana trecuta ca procesul de vanzare nu se incheie odata cu semnarea contractului. Pentru a te asigura ca vei incasa banii la timp e necesar sa iti faci temele inainte. Cine este persoana cu care semnam contractul?  Cum o identificam? Raspunsul la aceste intrebari este foarte important iar daca nu-l cunosti risti sa inchei contractul cu persoane juridice fictive.

Evaluarea juridica a partenerilor de afaceri nu este un proces atat de complicat pe cat suna si este un pas ce ar trebui incorporat in rutina administrativa a companiei tale pentru a minimiza riscurile la care te expun clientii rau-platnici. Cum faci asta? Totul incepe de la datele de identitate ale partenerilor tai de afaceri, solicitate pentru redactarea contractului. Odata ce ai intrat in posesia lor poti incepe sa le verifici chiar de unul singur. 

Care sunt elementele de identificare ale societatilor comerciale si cum le poti folosi?

Societatile comerciale se identifica prin denumire, sediu, cif (cod de identificare fiscala), J  (numarul de inregistrare in registrul comertului) si administrator/reprezentant. Este foarte important de stiut acest lucru pentru ca de multe ori denumirile sunt asemanatoare si pot fi confundate sau scrise gresit, iar daca nu sunt prezente si celelalte elemente, precum Cif-ul, J-ul, sediu si reprezentantul, nu poate fi determinata cu precizie societatea juridica cu care se doreste incheierea contractului.

Care este starea juridica a societatii?
Inainte de a trece la afaceri e bine de stiut daca societatea juridica care va este sau care doriti sa va devina partener mai functioneaza. Nu pot fi semnate contracte de o societate care se afla in dizolvare, insolventa, faliment sau este radiata. De asemenea o societatea cu sediul expirat nu prezinta garantia ca poate fi gasita la adresa ce e trecuta la sediu si este supusa riscului dizolvarii daca in termen de 6 luni nu remediaza situatia.

Cine este reprezentantul acestei societati?
Printre primele lucruri care te intereseaza de la bun inceput este cine e persoana imputernicita ca sa semneze acte in numele societatii comerciale. Aceasta persoana este imputernicita prin actul constitutiv de catre asociatii sa exercite functia de administrator al societatii si are capacitatea de a semna acte in numele si pentru societate. Administratorul poate fi numit si dintre asociatii companiei. Intr-o societate comerciala pot exista si mai multi administatori, iar in acest caz trebuie sa fii atent daca acestia au puteri depline in mod separat, altfel toate contractele trebuind sa fie semnate de toti odata.

Mandatul administratorului este actual?
In cazul in care mandatul acestuia a expirat, din punct de vedere legal societatea nu are reprezentant si orice contract semnat in numele acesteia  poate fi lovit de nulitate relativa. Mai mult decat atat, societatea al carei mandat de administrator este expirat este supusa riscului dizolvarii daca nu remediaza situatia in termen de 6 luni.Desi deseori se neglijeaza acest lucru, aceeasi drastica sanctiune a dizolvarii poate fi aplicata si atunci cand societatea nu isi depune la Registru Comertului competent, situatiile financiare anuale.

In mod normal, pentru a verifica toate aceste aspecte, ar trebui solicitate o sumedenie de acte partenerilor de afaceri, iar procesul de verificare ar fi unul foarte indelungat ceea ce ar intazia semnarea contractului. De aceea e bine sa aplelezi direct la rapoartele on-line realizate prin intermediul site-ului Registrului Comertului  - www.recom.ro – sau sa soliciti un astfel de serviciu unei societati de avocatura. Daca vrei insa sa te ocupi de unul singur de evaluare datele financiare ale unei societatii se pot gasi pe site-ul Ministerului de finante www.mfinante.ro, acolo unde informatia este gratuita, aceste informatii putand fi gasite si pe site-ul Registrului Comertului, insa numai daca sunteti abonati si platiti un astfel de serviciu.

Au avut partenerii nostri incidente de plata? Cum pot afla acest lucru?
Aceste date pot fi aflate completand o cerere de verificare in Centrala Incidentelor de Plati care poate fi gasita la aproape orice banca comerciala. La Raiffeisen, de exemplu, o asemenea verificare costa 10 ron si e gata in 5 minute.


Ce litigii au pe rol? Unde aflam astfel de informatii?
Trebuie precizat inca de la inceput ca nu putem afla cu exactitate cate litigii are pe rol o anumita societate comerciala, din cauza ca partile pot alege prin fiecare contract in parte o instanta competenta sa judece eventualele litigii ivite sau un Tribunal de Arbitraj Comercial.
Ne intereseaza in mod deosebit litigiile in care partenerul nostru de afaceri are calitatea de parat - cel chemat in judecata - si i se solicita plata unei sume de bani prin: somatie de plata, ordonanta de plata sau actiune in pretentii si actiunile prin care se solicita intrarea in insolventa a acestuia. Asadar, vom avea in vedere numai aceste cereri.
De regula competenta judecarii acestor cereri revine instantei de la sediul paratului. Aceasta poate fi Judecatoria sau Tribunalul (in prima instanta) sau Curtea de Apel (in recurs). De aceea este de recomandat sa realizeze cautarea litigiilor atat la Judecatorie, la Tribunal  cat si la Curtea de Apel.

Exemplu: daca dorim sa aflam ce litigii are pe rol un partener de afaceri cu sediul social in Bucuresti, Sectorul 1, vom cauta pe site-ul www.portal.just.ro, la Judecatoria Sectorului 1, Tribunalul Bucuresti si Curtea de Apel Bucuresti, dupa denumirea partenerului noatru si vom afla informatiile dorite.  Pentru cererile privitoare la inceperea procedurii de insolventa competenta ii revine Tribunalului. Pentru o societate cu sediul in Bucuresti, competenta va fi a Tribunalului Bucuresti.

Recurgand la o asemenea evaluare iti poti da seama cu cine ai de a face si poti alege daca incepi – sau continui - relatia cu un partener care este in pragul falimentului sau care obisnuieste in mod frecvent sa-si plateasca datoriile numai dupa ce este actionat in instanta ori iti canalizezi atentia si eforturile catre alti clienti.

In anumite situatii este posibil sa iti doresti in continuare sa semnezi contracte cu societati comerciale chiar daca, dupa cele verificate, nu ai ramas cu o parere foarte buna despre cei care le conduc.  In acest caz ar trebui sa sporiti gradul de siguranta prin intermediul clauzelor contractuale folosite, prin solicitarea  unor anumite instrumente de plata care sa te favorizeze, si sa te acoperi de garantii. Cum faci asta?

Afla joi, 3 decembrie, cand vom vorbi despre clauzele contractuale care te ajuta sa iti protejezi compania. Intre timp, orice intrebari ai avea despre recuperarile de creante mi le poti adresa aici, in sectiunea de comentarii sau la sectiunea Intreaba Specialistul.

 

Ionel Vacarescu, membru al Baroului Bucuresti este un avocat specializat in drept comercial, recuperari de creante, insolventa si drept imobiliar.In prezent unul dintre principalele proiecte sale este Ghidul Managerului Banii Incasati & Banii Pierduti, compus dintr-o serie de patru seminarii ce au ca scop prevenirea problemelor juridice si diminuarea riscurilor financiare cauzate de incidentele de neplata. Il puteti contacta la  ionel@vacarescu.ro si va puteti inscrie la urmatorul sau seminar .

 

0 comentarii

  • Nume:
  • Subiect:
  • Comentariu:
    0 caractere :: Numar maxim de caractere 2000
  • Cod validare:

  • Daca nu puteti citi imaginea de mai sus, faceti click pe ea pentru a schimba continutul

Alte articole



compania saptamanii

Complet Haus

Obiect de activitate: Comert si prestari servicii cu materiale pentru industria mobilei. Infintata in anul 2003, Compania a avut o crestere continua in cei 5 ani de existenta, astfel in 2008 a ajuns la o cifra de afaceri de 5800000 ...

intreaba specialistul

Ce declaratii trebuie depuse pana la 25 ian 2010 pt SRL-uri?

In functie de situatia specifica a SRL-ului respectiv, declaratiile ce trebuiesc depuse de un SRL pana pe 25 ianuarie 2010 sunt urmatoarele: Declaratie de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri ...

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!